Witaj w ostatnim rozdziale naszego kursu, który w całości poświęcony jest praktycznym aspektom przygotowania do egzaminu ISTQB Foundation Level.
Po przejściu przez sześć merytorycznych rozdziałów, czas skupić się na samym egzaminie – jego strukturze, typach pytań i wymaganiach.
Zrozumienie tych elementów jest równie ważne, co opanowanie materiału, ponieważ pozwala efektywnie zarządzać czasem podczas egzaminu i odpowiednio ukierunkować naukę.
W tej lekcji szczegółowo omówimy format egzaminu ISTQB Certified Tester Foundation Level (CTFL) w wersji 4.0.
Dowiesz się, ile pytań Cię czeka, ile masz czasu na ich rozwiązanie i jaki jest próg zdawalności.
Kluczowym elementem tej lekcji będzie jednak wyjaśnienie koncepcji poziomów poznawczych (Cognitive Levels), znanych jako poziomy K (K-levels).
Egzamin Foundation Level obejmuje poziomy K1, K2 i K3, a zrozumienie, co kryje się za każdym z nich, pomoże Ci lepiej przygotować się na różne typy pytań i oczekiwany poziom wiedzy.
Format Egzaminu ISTQB Foundation Level (v4.0)
Egzamin ISTQB Foundation Level ma ustandaryzowany format na całym świecie, niezależnie od kraju czy dostawcy egzaminu.
Oto kluczowe informacje dotyczące jego struktury:
- Liczba pytań: Egzamin składa się z 40 pytań.
- Typ pytań: Wszystkie pytania są pytaniami wielokrotnego wyboru (multiple-choice questions - MCQ). Zazwyczaj należy wybrać jedną, najlepszą odpowiedź spośród kilku podanych opcji (najczęściej czterech). Ważne jest, aby dokładnie czytać polecenia, ponieważ czasami może być wymagane zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi, choć na poziomie Foundation jest to rzadkością.
- Czas trwania: Standardowy czas przeznaczony na egzamin to 60 minut (1 godzina).
- Czas dodatkowy dla osób niezdających w języku ojczystym: Jeśli zdajesz egzamin w języku, który nie jest Twoim językiem ojczystym, przysługuje Ci dodatkowy czas. Zazwyczaj jest to 25% standardowego czasu, co daje łącznie 75 minut (1 godzina i 15 minut). Warto to sprawdzić u konkretnego dostawcy egzaminu podczas rejestracji.
- Próg zdawalności: Aby zdać egzamin i uzyskać certyfikat, należy uzyskać co najmniej 65% poprawnych odpowiedzi. Oznacza to, że trzeba odpowiedzieć poprawnie na minimum 26 z 40 pytań.
- Punktacja: Każde pytanie jest warte 1 punkt. Nie ma punktów ujemnych za błędne odpowiedzi, dlatego zawsze warto spróbować odpowiedzieć na każde pytanie, nawet jeśli nie jesteś pewien/pewna odpowiedzi.
- Forma egzaminu: Egzaminy mogą być przeprowadzane w formie papierowej (rzadziej) lub elektronicznej (częściej), w centrach egzaminacyjnych lub zdalnie (online proctored).
- Materiały pomocnicze: Podczas egzaminu nie wolno korzystać z żadnych materiałów pomocniczych, notatek, książek ani urządzeń elektronicznych (poza tym, na którym zdaje się egzamin elektroniczny).
Znajomość tych podstawowych zasad pozwala lepiej zaplanować strategię zdawania, o której powiemy więcej w kolejnej lekcji.
Wiedząc, że masz średnio 1,5 minuty na pytanie (lub nieco więcej w przypadku dodatkowego czasu), możesz lepiej zarządzać swoim tempem pracy.
Poziomy Poznawcze (K-Levels) w ISTQB Foundation Level
Sylabus ISTQB Foundation Level definiuje cele nauczania (Learning Objectives - LO) dla każdego zagadnienia.
Każdy cel nauczania jest powiązany z określonym poziomem poznawczym (K-Level), który opisuje głębokość wiedzy i umiejętności, jakiej oczekuje się od kandydata w danym obszarze.
Poziomy te bazują na Taksonomii Blooma, która klasyfikuje procesy myślowe od prostego zapamiętywania do złożonej oceny i tworzenia.
Na egzaminie ISTQB Foundation Level spotkasz się z pytaniami na trzech poziomach poznawczych: K1, K2 i K3.
Poziom K1: Pamiętanie (Remember)
- Opis: Na tym poziomie oczekuje się, że kandydat potrafi rozpoznać, zapamiętać i przywołać terminy, definicje, koncepcje lub fakty. Pytania K1 sprawdzają podstawową znajomość terminologii i kluczowych idei przedstawionych w sylabusie.
- Słowa kluczowe w celach nauczania: Zapamiętaj (Remember), Rozpoznaj (Recognize), Zidentyfikuj (Identify), Wymień (Recall).
- Przykładowe typy pytań K1:
- "Który z poniższych terminów najlepiej opisuje...?" (pytanie o definicję)
- "Wymień siedem zasad testowania." (choć na egzaminie MCQ będzie to raczej pytanie typu "Która z poniższych NIE jest jedną z siedmiu zasad testowania?")
- "Co oznacza skrót SDLC?"
- Jak się przygotować: Skup się na nauce kluczowych definicji, terminów i list (np. zasad testowania, typów przeglądów). Pomocne mogą być fiszki, mapy myśli i powtarzanie materiału.
- Rozkład pytań na egzaminie FL v4.0: Około 20% pytań (8 pytań) jest na poziomie K1.
Poziom K2: Rozumienie (Understand)
- Opis: Na tym poziomie kandydat powinien potrafić wyjaśnić, zinterpretować, podsumować, porównać lub sklasyfikować informacje. Pytania K2 wymagają czegoś więcej niż tylko zapamiętania – sprawdzają, czy rozumiesz znaczenie koncepcji, potrafisz je opisać własnymi słowami i dostrzegasz relacje między nimi.
- Słowa kluczowe w celach nauczania: Wyjaśnij (Explain), Zrozum (Understand), Podsumuj (Summarize), Porównaj (Compare), Sklasyfikuj (Classify), Podaj przykład (Give example).
- Przykładowe typy pytań K2:
- "Które z poniższych stwierdzeń najlepiej wyjaśnia różnicę między testowaniem statycznym a dynamicznym?" (porównanie)
- "Podaj przykład korzyści wynikającej z wczesnego zaangażowania testerów w cykl życia oprogramowania." (podanie przykładu/wyjaśnienie)
- "Do jakiej kategorii technik projektowania testów należy analiza wartości brzegowych?" (klasyfikacja)
- "Jaki jest główny cel testowania regresji?" (wyjaśnienie)
- Jak się przygotować: Nie wystarczy zapamiętać definicji. Staraj się zrozumieć koncepcje, wyjaśniać je własnymi słowami, porównywać różne podejścia i podawać konkretne przykłady. Ćwicz rozwiązywanie pytań wymagających interpretacji i klasyfikacji.
- Rozkład pytań na egzaminie FL v4.0: Około 50% pytań (20 pytań) jest na poziomie K2. Jest to dominujący poziom na egzaminie podstawowym.
Poziom K3: Zastosowanie (Apply)
- Opis: Na tym poziomie kandydat musi potrafić zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności w praktycznej sytuacji. Pytania K3 często przedstawiają konkretny scenariusz lub problem i wymagają wybrania odpowiedniej techniki, metody lub podejścia do jego rozwiązania.
- Słowa kluczowe w celach nauczania: Zastosuj (Apply), Użyj (Use), Wykonaj (Execute), Wybierz (Choose).
- Przykładowe typy pytań K3:
- "Mając dany opis pola do wprowadzania wieku (liczba całkowita od 18 do 60), zastosuj technikę analizy wartości brzegowych, aby określić minimalną liczbę przypadków testowych." (zastosowanie techniki)
- "W projekcie o wysokim ryzyku bezpieczeństwa, który typ przeglądu byłby najbardziej odpowiedni do weryfikacji architektury systemu?" (wybór metody)
- "Na podstawie przedstawionego fragmentu kodu i wymagań, określ pokrycie instrukcji osiągnięte przez dany zestaw testów." (zastosowanie wiedzy o pokryciu)
- Jak się przygotować: Ćwicz rozwiązywanie zadań praktycznych, zwłaszcza tych dotyczących technik projektowania testów (czarnoskrzynkowych i białoskrzynkowych). Analizuj scenariusze i zastanawiaj się, jakie techniki lub podejścia byłyby w nich najbardziej odpowiednie. Rozwiązuj jak najwięcej przykładowych pytań egzaminacyjnych na poziomie K3.
- Rozkład pytań na egzaminie FL v4.0: Około 30% pytań (12 pytań) jest na poziomie K3.
Zrozumienie poziomów K jest kluczowe, ponieważ pozwala dostosować strategię nauki.
Na pytania K1 wystarczy pamięć, na K2 potrzebne jest głębsze zrozumienie, a na K3 umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy.
Wiedząc, że większość pytań (około 80%) jest na poziomach K2 i K3, należy poświęcić odpowiednio dużo czasu na zrozumienie materiału i ćwiczenie jego stosowania, a nie tylko na zapamiętywanie definicji.
Podsumowanie
Egzamin ISTQB Foundation Level v4.0 to 40 pytań wielokrotnego wyboru, na które masz 60 minut (lub 75, jeśli zdajesz w obcym języku), a próg zdawalności wynosi 65% (26 punktów).
Pytania są rozłożone na trzy poziomy poznawcze: K1 (Pamiętanie, ok. 20%), K2 (Rozumienie, ok. 50%) i K3 (Zastosowanie, ok. 30%).
Zrozumienie formatu egzaminu i znaczenia poziomów K pomoże Ci efektywnie przygotować się do egzaminu, koncentrując się nie tylko na zapamiętywaniu, ale przede wszystkim na zrozumieniu i umiejętności zastosowania wiedzy w praktycznych scenariuszach.
W kolejnych lekcjach tego rozdziału przyjrzymy się strategiom zdawania egzaminu, typowym pułapkom oraz kwestiom formalnym.